iulie 22, 2019

Oare cât de repede voi slăbi? Matematica slăbirii sănătoase

image

De ce dietele slăbirii ultra-rapide nu funcționează? De ce timpul și răbdarea sunt elemente importante în ecuația slăbirii? Cum arată un ritm corect de slăbire? Cristina Toma, nutriționistul Reset, pune pe hârtie răspunsuri și îți explică cum funcționează procesul slăbirii astfel încât acesta să lase urme frumoase pe corp și care să aducă o transformare permanentă.

Întrebarea “oare cât de repede voi slăbi” este însoțită și de întrebarea “oare în cât timp m-am îngrășat”? De cele mai multe ne regăsim astfel în situația în care suntem nerăbdători și dorim să scăpăm peste noapte de ceea ce am acumulat într-o perioada mai îndelungată.

O parte importantă și esențială în atingerea acestui obiectiv este reprezentată de capacitatea noastră de a crede în noi, de a fi constanți și de a realiza că acest lucru nu se va întâmpla pocnind din  degete. Da, este posibil să ajungem acolo unde ne dorim și nu, nu este ușor. Dacă ar fi ușor am putea defila toți pe podium la Milano, iar eu nu aș mai scrie acest articol.

Recomand să privim slăbitul ca pe un maraton și nu ca pe un sprint! Și întotdeauna înțeles ca un maraton în condiții de sănătate! Slăbitul sănătos face diferența între a slăbi oricum, cu păstrarea rezultatului pe termen scurt, și a slăbi deștept, cu păstrarea pe termen lung a greutății dorite. Dacă înțelegem și pornim la drum cu această mentalitate, succesul nostru va fi garantat.

            Dar hai să vedem ce înseamnă de fapt a slăbi.

A slăbi = diminuarea cantității de grăsime din organism. A slăbi nu înseamnă doar modificarea unei cifre care ne îngrozește, indicată de cântar – pe care ajungem să-l privim cu disperare și frică. A slăbi înseamnă să modificăm compoziția corporală, mai exact să scăpăm de cantitatea de grăsime care ne face să nu ne mai privim cu plăcere în oglindă.

Schimbarea unei cifre pe cântar nu înseamnă întotdeauna slăbire pentru că nu ne dorim să pierdem și masă musculară, ci doar grăsime. Mușchiul este cel mai mare arzător de grăsime și cel care ne indică metabolismul – capacitatea organismului de a arde. Deci vrem mușchi, nu vrem grăsime!

Putem pleca de la un anumit număr de kg  și după o anumită perioadă, cu un plan alimentar adecvat, mișcare fizică, stil de viață echilibrat și sănătos, să ajungem într-o zi la același număr de kilograme, dar cu o compoziție corporală modificată, adică mai mulți mușchi și mai puțină grăsime. Abia atunci ne vom uita cu plăcere în oglindă și la cântarul care ne va deveni prieten drag. Evident, nu este general valabil și de multe ori este nevoie să schimbăm și acel număr indicat de cântar.

Eu nu sunt un mare fan al cântarului și de aceea recomand ca pentru o imagine corectă și reală a situației să ne evaluăm nu doar cu ajutorul acestuia, ci și prin intermediul centimentrilor pierduți  și ale pozelor “before and after”.

Organizația Mondială a Sănătății declară că o slăbire sănătoasă și reală se încadrează între 500 g și 1 kg per săptămână. Nu înseamnă că cineva nu poate să înregistreze pe cântar un număr mare de kilograme pierdute într-o săptămână, dar în contextual definiției clare menționate mai sus, corpul poate pierde doar între 500 g și 1 kg de grăsime per săptămână.

Diferența  de grame până la numărul arătat de cântar sunt orice altceva decât grăsime: apă, reziduri, masă musculară. De fapt, în primele 2 săptămâni, până la adaptarea organismului cu noul stil alimentar, corpul nu pierde aproape deloc grăsime. Așadar, dacă slăbim 5 kg într-o lună putem spune că ne-am descurcat excelent.

Nici nu ne dorim o slăbire rapidă într-un timp scurt pentru că:

  • Vom avea șanse foarte mici spre zero să păstrăm pe termen lung rezultatul obținut; ne vom îngrășa mai repede și foarte probabil mai mult;
  • Vom priva corpul de minerale și vitamine, care se vor pierde într-o cantitate foarte mare; ceea ce ne dorim e să ne placă de noi, să ne simțim mai bine. Cu o carență mare de minerale și vitamine, pe lângă faptul că nu ne vom simți bine fizic, nici nu vom arătă bine: elasticitatea pielii va fi deficitară, unghiile se vor crăpa și se vor rupe, părul va cădea. Procesul de slăbire trebuie să ne întinerească. O slăbire nesănătoasă și rapidă va avea efectul exact opus, o imagine îmbătrânită, lipsită de strălucire.

De asemenea, a slăbi înseamnă, matematic vorbind, crearea unui deficit caloric.  Este simplu: vrei să slăbești, mănâncă mai puțin decât corpul tău consumă pentru activitățile zilnice și mininul necesar de care are nevoie ca să supraviețuiască (metabolism bazal). Vrei să te îngrași, mănâcă mai mult decât consumul total zilnic. Vrei să te menții, atunci consumul de alimente trebuie să fie egal cu cel total zilnic al activităților și metabolismului bazal.

Ceea ce este foarte important de reținut este ca restricția calorică zilnică nu trebuie să coboare sub valoarea metabolismului bazal – energia minimă de care are nevoie corpul doar pentru a exista, a supraviețui (desfășurarea proceselor fiziologice) fără a efectua nicio o altă activitate fizică sau psihică. Se poate apela la o astfel de metoadă, dar pe o perioada scurtă de timp și numai în urma recomandării unei specialist în nutriție sau a unui medic avizat.

Adoptarea în mod repetat și pe perioade îndelungate a unor astfel de diete va duce organismul către dereglări hormonale, drept urmare incapacitatea lui de a funcționa în mod corespunzător. Pe lângă stările permanante de frustare, corpul se va află într-o stare permanentă de stres și alertă.

Acesta este o mașinărie deșteaptă care va face tot ce îi stă în puțință  să ne țină cât mai mult timp în viață. De aceea, când îl privăm de minimul de hrană necesar, el va începe să își facă depozite și o va face prin depunerea de țesut adipos, acesta din urmă fiind sursă de energie a organismului de cea mai lungă durata.

Suntem indivizi diferiți, cu caracteristici diferite, informație genetică diferită. De aceea nu există o rețeta unică pentru noi toți. Ceea ce funcționează pentru mine poate să nu fie potrivit pentru altcineva. De aceea trebuie realizată o analiză personalizată holistică a fiecăruia dintre noi și să adoptăm un stil alimentar unic care să țină cont de:

  • Datele antropometrice  personale
  • Istoricul kilogramelor, respectiv cea mai mică greutate înregistrată și cea mai mare
  • Istoricul medical
  • Stilul alimentar curent
  • Caracteristică genetică
  • Activitatea fizică
  • Nivelul stresului
  • Calitatea și graficul somnului
  • Vârstă
  • Sexul (feminin, masculin)
  • Obiectivul

Reacționăm diferit la stimuli externi. Întotdeauna un bărbat va avea un ritm mai alert de a slăbi doar pentru că hormonul său principal este testosteronul (hormon ce susține arderile), în comparatie cu o femeie care e condusă de estrogen, un hormon favorizant pentru țesutul adipos. În cadrul procesului de slăbire nu vom compara indivizi diferiți. Trebuie să ne urmărim doar progresul propriu, ținând cont de caracteristicle propiei vieți. Așadar, este important să nu ne comparăm cu alții, ci doar cu noi, cu cei care eram ieri.

Nu uita: de slăbit putem slăbi oricum, prin diverse diete mai mult sau mai puțin drastice, mai mult sau mai puțin sănătoase. Important este ca procesul de slăbire să aibă loc nu prin implementarea unei diete, ci a unui plan alimentar, a unui stil de viață ce poate fi urmat cu usurință pe termen lung, transformându-se astfel în obicei nou.

Odată încorporat în stilul nostru de viață, noul obicei sănătos ne va aduce nu doar atingerea obiectivului propus, ci și satisfacție, stare de bine, energie, motivația de a continua, dorința de a nu schimba și de a nu ne întoarce la un obicei vechi ce ne limitează starea de bine. Procesul de slăbire reprezintă o luptă a minții și nicidecum una fizică. Atâta timp cât vom reuși să ne controlăm mintea, succesul este garantat!

Tu ce alegi?

 

 

 

 

share:

Comments (No Responses )

No comments yet.